Friday, October 9, 2009

Kesatuan iman bagi pasangan Kristian

Shallom saudara/i...


Hari ini saya terdorong untuk membawa saudara/i untuk berkongsi tentang topik ini. Sebelum itu, saya ingin berdoa untuk mendapatkan lebih pengetahuan sebelum saya menghuraikan firman Tuhan pada kali ini.


Haleluya Tuhan...terima kasih atas kasihMu yang tidak berbelah bahagi bagi kami..kasihMu yang cukup sempurna. Kami tahu Tuhan, setiap apa yang kami minta, Engkau akan berikan. Setiap ketukan pintu, Engkau akan bukakan sebab kami tahu Tuhan dalam setiap pencarian kami, Engkau yang menjadi Penyuluhnya agar kami beroleh kehidupan yang sempurna di dalamMu. Allah Bapa, turunkanlah kuasa Roh Kudus ke atas hambaMu ini dan berkaryalah di dalamku yang sebentar lagi ingin berbicara tentang firmanMu. Kami merasakan Tuhan Yesus, yang kami tidak layak dalam segala hal tetapi Engkau Tuhan yang mengangkat kami agar kami menjadi sempurna. Berkati kami ya Yesus agar menjadi saluran berkatMu di dunia ini. Engkaulah Bapa segala pengetahuan ya Tuhanku..berikanlah hambaMu ini pengetahuan dariMu dan kami mahu Tuhan Engkau sendiri yang berbicara. Berilah kefahaman bagi kami Tuhan agar kami tahu segala kehendakMu serta memahami setiap firmanMu. Segala kuasa kegelapan yang mengganggu serta menghalang kami ya Bapa...kami usir di dalam nama Tuhan Yesus supaya tidak mengganggu perjalanan firmanMu yang bakal menuai banyak lagi jiwa untuk datang kepadaMu...agar namaMu Bapa..terus dimuliakan. Haleluya Tuhan Yesus...hanya di dalam nama Tuhan Yesus, kami berdoa dan mengucap syukur..amen.


2 Korintus 6:14 "Janganlah kamu merupakan pasangan yang tidak seimbang dengan orang-orang yang tak percaya. Sebab persamaan apakah terdapat antara kebenaran dan kedurhakaan? Atau bagaimanakah terang dapat bersatu dengan gelap."


Saudara/i, di sini firman Tuhan jelas mengatakan janganlah kita bersekutu dengan orang yang tidak seiman dengan kita. Ini bukannya bermaksud kita tidak boleh berkawan dengan siapa-siapa. Kita amat digalakkan untuk bergaul dengan siapa-siapa sahaja asalkan tidak mempengaruhi imanmu terhadap Kerajaan Allah. Tetapi 2 Korintus 6:14 jelas mengatakan bahawa jangan ada yang meninggalkan Tuhan gara-gara pasangannya. Di sini adalah lebih ditekankan kepada muda mudi kerana kita belum punya pasangan hidup yang akan sedaging dengan kita. Cinta duniawi mengaburkan mata serta hati kita. Cinta ini tidak kekal malah hanya akan menyesatkan lagi perjalanan hidup kita. Kekristianan seseorang itu bukan hanya dipandang atas dasar nama atau selalu ke gereja. Tetapi..hati kita yang taat dan setia kepada firmanNya serta iman kita dalam Kristus (Mazmur 1:1-2). Itulah disebut anak Allah. Kristian pun orang itu, sekiranya tidak taat akan perintah Allah..orang itu juga digelar tidak seiman.


Hendaklah kita menjadi pendengar serta pelaku firman Tuhan yang setia. Yakobus 1:22-25 "Tetapi hendaklah kamu menjadi pelaku firman dan bukan hanya pendengar saja; sebab jika tidak demikian kamu menipu diri sendiri. Sebab jika seorang hanya mendengar firman saja dan tidak melakukannya, ia adalah seumpama seorang yang sedang mengamat-amati mukanya yang sebenar di depan cermin. Baru saja ia memandang dirinya, ia sudah pergi atau ia segera lupa bagaimana rupanya. Tetapi barangsiapa meneliti hukum yang sempurna,yaitu hukum yang memerdekakan orang, dan ia bertekun di dalamnya, jadi bukan hanya mendengar untuk melupakannya, tetapi sungguh-sungguh melakukannya, ia akan berbahagia oleh perbuatannya."


Apa gunanya kita setiap minggu ke gereja kalau tidak mengaplikasikan firman Tuhan yang telah kita dengar? Bukankah membazir duit untuk keluar?? Kenapa tidak kita manfaatkannya dengan melakukan setiap firman Tuhan dalam hidup kita. Sebagai hamba Allah, kita hendaklah menjauhkan diri dari kehendak daging dan cuba untuk melawan jiwa (1 Petrus 2:11). Kuasa kegelapan semakin bergerak aktif untuk menyesatkan anak-anak Tuhan. Secara tidak langsung, roh-roh iblis menggunakan cara ini untuk menyesatkan kita iaitu melalui pasangan yang tidak seiman. Dengan itu, kita akan tertipu dengan segala muslihat iblis. Walaupun orang itu baik...mengamalkan kehidupan yang sempurna tetapi tidak hidup menurut firman Allah dan tidak menerima Yesus sebagai Juruselamatnya, orang itu tiada tempatnya di syurga. Selain itu juga, orang Kristian yang imannya tidak teguh akan mengalami kehidupan yang terumbang ambing. Anda mendengar firman Allah pada hari minggu tetapi tidak mengaplikasikannya. Bukankah ini juga disebut Kristian yang rapuh? Cuba kita perhatikan perumpamaan tentang seorang penabur oleh Yesus Kristus (Lukas 8:4-15) untuk anda memahami dengan lebih tentang pelaku firman.


Oleh itu saudara/i di sini saya ingin mendorong semua termasuk diri saya sendiri untuk lebih menguatkan iman kita. Hati-hati dalam memilih pasangan hidup kerana itulah yang akan menentukan kehidupan rohani anda. Jangan tertipu dengan muslihat iblis. Jangan terpedaya dengan paras wajah serta perangai baik seseorang itu sekiranya iman dia bukan diletakkan bersama Kristus. Apakah yang dapat mengalahkan dunia kalau bukan iman kita. 1 Yohanes 5:4-5 "sebab semua yang lahir dari Allah, mengalahkan dunia. Dan inilah kemenangan yang mengalahkan dunia: iman kita. Siapakah yang mengalahkan dunia, selain dari dia yang percaya, bahwa Yesus adalah Anak Allah?" Mari saya mengajak saudara/i berdoa bersama-sama saya.


Puji Tuhan...terima kasih Tuhan Yesus atas kehadiranMu di hati kami. HambaMu ingin berhenti berbicara. Tetapi Tuhan, firmanMu biarlah terus menerus berbicara di dalam hati kami agar kami tidak mudah goyah dan terpedaya dengan tipu muslihat duniawi. Berilah kami anak-anak mudaMu Tuhan pasangan yang seiman dengan kami. Yang taat akan perintahMu dan mengasihiMu Bapa lebih daripada kami. Kerana Tuhan kami tahu, tiada kasih yang ternilai berbanding kasihMu terhadap anak-anakMu. Engkau akan memberi apabila kami meminta, sesuai dengan iman kami ya Yesus Engkau berkatilah seluruh hidup kami serta segala pekerjaan kami agar semuanya hanya untuk kemuliaan nama Tuhan. Kuduslah namaMu Bapa..Terpujilah namaMu Yesus, Raja di atas segala raja..Sahabat yang setia bagi kami. Terima kasih Tuhan..terima kasih Yesus..Segala doa ini kami serahkan hanya di dalam nama Tuhan Yesus Kristus, amen.


YOHANES 14:6-7 "KATA YESUS KEPADANYA: 'AKULAH JALAN DAN KEBENARAN DAN HIDUP. TIDAK ADA SEORANGPUN YANG DATANG KEPADA BAPA, KALAU TIDAK MELALUI AKU. SEKIRANYA KAMU MENGENAL AKU, PASTI KAMU JUGA MENGENAL BAPAKU. SEKARANG INI KAMU MENGENAL DIA DAN KAMU TELAH MELIHAT DIA."

No comments: